Search intent en user intent, hoe Google search verpest voor iedereen

Als je bekend met met online marketing en specifiek zoekmachine optimalisatie, seo, dan ben je bekend met de term search intent. Mocht het onbekend zijn, in het kort is dit de intentie die iemand heeft bij het doen van een zoekopdracht.

Althans wat Google denkt wat de intentie is die iemand heeft bij het doen van een zoekopdracht en voor lange tijd was dit in de meeste gevallen gelijk aan de user intent. Wat iemand daadwerkelijk wilde bereiken.

Een van de geheimen om hoog te ranken in Google, en ook je bezoekers tevreden te houden, was om de search intent te matchen. Door in jouw titel het antwoord te beloven en in je content dit ook na te komen legde je een basis voor veel gratis verkeer uit Google.

Althans dat was tot Google op een dag besloot dat het beter weet wat jij wil dan jijzelf… en sindsdien is Google search elke dag een beetje slechter geworden.

En deze keer is het niet omdat de zoekresultaten vervuild zijn door affiliate marketeers die snel geld willen verdienen door te schrijven over een product dat ze niet kennen.

De mismatch tussen search intent en user intent

Ik weet niet of het jou ook al is opgevallen, maar steeds vaker voert Google een zoekopdracht uit die niet is wat ik heb ingevuld. In veel gevallen onzichtbaar, waarbij de resultaten compleet afwijken van wat ik heb ingevuld.

In sommige gevallen zichtbaar, waarbij er bovenaan, onder de zoekbalk, staat dat je de resultaten ziet van een andere zoekopdracht en een optie om dit te wijzigen naar de zoekopdracht die jij zelf hebt ingetypt.

De reden dat ik dit artikel schrijf is omdat het steeds vaker gebeurt, zo vaak dat het gebruik van Google frustrerend is geworden omdat de zoekresultaten inmiddels 90% van de tijd niet kloppen bij wat ik heb ingevuld. (Zowel in het Engels als in het Nederlands.)

Dit maakt de zoekmachine van Google onbetrouwbaar, wat een risico vormt voor blogs en affiliate websites die nog niet werken aan andere bronnen van verkeer. Als je nog geen reden had om dit te doen, dan heb je die nu!

De andere reden is omdat je nu moet kiezen tussen je content matchen met user intent, wat wil iemand echt vinden/bereiken met een zoekopdracht, of met de search intent die Google bedacht heeft en die je mogelijk hogere rankings oplevert.

Semi off-topic, waar haalt een bedrijf als Google het lef eigenlijk vandaag om te denken dat zij beter weten wat jij wil vinden, dan jijzelf? In mijn persoonlijke mening is het een gevaarlijke ontwikkeling die de huidige trend van “er is maar één juiste mening” nog eens extreem versterkt.

Wat kies je, user intent of search intent?

Dit is een lastige keuze om te maken, zeker als je net aan een nieuwe website begonnen bent die nog geen vaste stroom van bezoekers heeft. Door de arrogantie van Google is er een steeds groter gat tussen search intent en user intent. Waardoor je het risico loopt om niet, of niet hoog genoeg, te ranken als je kiest voor user intent.

Tegelijkertijd laat je jouw bezoekers in de steek als je belooft om een oplossing te bieden, of een behoefte te vervullen (de user intent) en dit vervolgens niet doet omdat je content geoptimaliseerd is voor de search intent die bedacht is door Google.

Een goed voorbeeld hiervan is dit artikel op Bucketlistly, de titel belooft je een plan te geven voor een trip van 3-dagen naar Singapore en geeft je uiteindelijk een verslag van wat de schrijver in 3 dagen gedaan heeft. Niet vervelend om te lezen, maar het is niet de beloofde mini-reisgids die mij helpt om te kiezen wat ik in 3 dagen in Singapore wil doen. 

Maargoed, er moet toch een keuze gemaakt worden…

Als je website al verkeer trekt dan is het nog het meest eenvoudig, houd je bezoekers tevreden, werk aan vertrouwen door je doelgroep op Nr1 te zetten en gebruik deze basis om o.a. een e-maillijst op te bouwen.

Voor een nieuwe website ligt het wat ingewikkelder, je hebt nog niemand om tevreden te houden en als je niet gevonden wordt in Google dan wordt het al snel lastig om verkeer naar je website te trekken.

Hierbij zou ik proberen een balans te vinden, of als dat echt niet kan, dan toch voor de originele user intent te gaan. Uiteindelijk begin je een bedrijf om jouw klanten/bezoekers van dienst te zijn en die zijn belangrijker dan Google. (Die hebben alleen oog voor hun eigen aandeelhouders en niet voor jouw doelgroep).

Bouw dan tegelijkertijd ook aan social media en een e-maillijst om de bezoekers die wel komen, en die je als het goed is tevreden houdt, aan jouw website te verbinden.

Scroll naar boven